maandag 25 februari 2013

Borstkanker in India (2)

Borstkanker in India

Interessant om weten:
Blijkbaar maken steeds meer bekende vrouwen in India er werk van om vrouwen te sensibiliseren over de gevaren van borstkanker. Zo heb je de Indische politica Priya Dutt, wiens moeder kanker gehad heeft, en zij zet zich volop in om Indische vrouwen bewuster te maken van het risico op het ontwikkelen van borstkanker.
De Indisch-Amerikaanse actrice Namrata Singh Gujral heeft een docudrama gemaakt over borstkanker, "1 a Minute", en een heleboel celebrities hebben hier hun medewerking aan verleend (o.a. Olivia Newton-John, Melissa Etheridge, Jaclyn Smith, William Baldwin, Deepak Chopra, Mumtaz, Priya Dutt ...).
De Indische Bollywood actrice Mumtaz heeft zelf borstkanker overwonnen en zet zich mee in voor breast cancer awareness.

Ondertussen heb ik nog contact gehad met het Sambhali Thrust project en blijkbaar geef ik de workshop voor de vrouwen van het project, degenen die dus extra onderwijs en ondersteuning krijgen vanuit het project. De medewerkers zullen vertalen wat ik vertel. Ik wil het dan ook niet te ongewikkeld maken, zeker omdat de workshop 1,5-2 uur duurt (volgens mij ga ik serieus moeten inkorten, met wat ik allemaal wil vertellen :-)), en heb een quiz gemaakt over feiten rond (borst)kanker. Zo kunnen ze zelf even nadenken over mythes rond kanker en blijven de antwoorden beter hangen! Daarnaast wil ik graag, naast informatie over zelfonderzoek van je borsten, de verschillende behandelingen etc, met hen uitwisselen welke rol het stilstaan bij gevoelens, het beoefenen van meditatie bij hen heeft in het dagelijks leven en wat hierin de verschillen zijn tussen een westerse en Indische mentaliteit. Om de vrouwen helemaal mee op sleeptouw te krijgen heb ik een heleboel foto's van celebrities erin gestoken die of borstkanker overwonnen hebben (bv. Kylie Minogue), of een erfelijk borstkankergen hebben maar nog geen borstkanker ontwikkeld hebben (bv. Sharon Osbourne) en van bekende vrouwen die zich inzetten voor de strijd tegen borstkanker omdat ze iemand verloren hebben aan (borst)kanker. Ook Indische bekende vrouwen passeren de revue, uiteraard ;-).
Het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen te gaan afschrikken wanneer je plots zoveel informatie geeft over borstkanker en wat er allemaal bij komt kijken. Daarom probeer ik enerzijds wel informatie te geven en te sensibiliseren, maar zeker niet de grens te overschrijden richting shockeren door ook de positieve aspecten te benadrukken. Als je er tijdig bij bent, kan een vroege interventie je leven redden! De powerpoint heet dan ook niet voor niets "Breast cancer - Awareness can save your life".



Geen opmerkingen:

Een reactie posten