zondag 17 februari 2013

De route wordt berekend... *gps-stem*

ROUTE TIJDENS MIJN TRIP
Ik heb verschillende reisroutes bekeken in Noord-India en heb toch heel wat zaken uit mijn reisprogramma gekieperd. De bedoeling is om relaxed te reizen, niet holder de bolder van de ene plaats naar de andere te snellen, maar echt tijd te maken om contacten te leggen, af te spreken met couch surfing hosts (ook al zal ik er niet altijd blijven logeren), en gewoon even tot rust te komen. De afgelopen jaren is het zo ontzettend druk geweest: voltijds werken, een psychologenpraktijk opgestart (die nu heel goed draait, we zijn al met 12 psychologen! www.de-meiboom.be - de nieuwe mensen moeten wel nog bijgevoegd worden op de site), een boek geschreven, tussenin een huis verbouwd, muziek gemaakt, juwelen gemaakt, workshops en lezingen gegeven aan de lopende band, ... En waarschijnlijk heb ik nog zoveel andere dingen gedaan die ik alweer vergeten ben :-). Allemaal heel leuk, ik doe het allemaal even graag en met evenveel passie, maar nu is het tijd om even drie weken voor mezelf te hebben. Sommigen vinden het akelig dat ik alleen vertrek, ik kijk daar net enorm naar uit. Just me, myself and I en ik zie wel wat de dag brengt.

Mijn reisroute heb ik doorgegeven aan hotel Namaskar, zij gaan me een chauffeur regelen voor het eerste stuk van de reis, het tweede stuk doe ik met trein of vliegtuig.

Delhi - Pushkar - Jodhpur - Udaipur - Jaipur - Delhi. Dan naar Agra en Varanasi. Als ik terug kom heb ik nog tijd genoeg om Amritsar (the Golden Temple!!), Rishikesh (yogastadje) en eventueel Mandawa (koopmanshuizen) te bezoeken. En als ik ergens langer wil blijven, of meteen weg wil, kan dat gewoon. Onderweg krijg ik vast nog wel tips om andere zaken te bezoeken, of de gelegenheid om samen met iemand een aantal plaatsen op te zoeken..

Sambhali Trust Project
In Jodhpur geef ik een workshop voor vrouwen van het Sambhali Trust project (http://www.sambhali-trust.org/). Ik ga hen of de medewerkers van het programma  (dit is mij nog niet duidelijk? want spreken de vrouwen voor wie het project bedoeld is wel voldoende Engels?) de vroege symptomen van borstkanker uitleggen, zodat ze weten wanneer ze op tijd naar een arts dienen te gaan. Daarnaast ga ik uitleggen wat het voor westerse vrouwen betekent om borstkanker te krijgen, hoe zij daar mee omgaan, wat hier voorzien is van psychosociale ondersteuning, ...

Meer info over het Samhbali Trust project:
"Sambhali Trust provides underprivileged Rajasthani women and girls with educational, vocational, and social skills to help them to become confident and financially independent. We specifically work with Dalit women and girls, who usually have little or no access to education or basic health services. They do not even have the right to choose their husband and manage that relationship. In addition to helping break the cycle of poverty and financial dependence on family members, Sambhali Trust gives these women a voice and a support network to nurture their hopes, dreams, and ambitions."


BreastCancerIndia
In Mumbai is Breast Cancer India gevestigd (http://www.breastcancerindia.net/), van waaruit ze mensen willen bewust maken van borstkanker, dat toch steeds meer opkomt in India. Ze hebben ook een aantal support groups opgestart voor mensen met borstkanker. Ik heb een paar keer met hen gemaild. In Mumbai ga ik niet geraken, maar mogelijk ga ik met een aantal support groups samen zitten in Delhi en brainstormen over de psychosociale noden en hulpverlening in India versus Europa. Ik ben natuurlijk ook benieuwd in welke mate meditatie daar een rol speelt. Waar het voor ons iets "nieuw" is, dat mensen soms pas leren ontdekken bij een ziekte, is dit misschien voor hen al dagelijkse kost en een gewoonte? Ik ben erg benieuwd naar de verhalen!


2 opmerkingen:

  1. Geuren en kleuren zullen je zintuigen aantasten. Snuif deze 'kalme chaos' van India op... je reisprogramma doet mij watertanden... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben zoooo benieuwd!!! En zo blij met de tips die je me al gegeven hebt ;-). Ik beloof plechtig dat ik mijn blog goed zal bijhouden om iedereen te laten meegenieten!! Dan ben je in gedachten toch ook een beetje terug daar hè...

    BeantwoordenVerwijderen